Het trainen van timing en coördinatie


Waarom zwakke spieren niet altijd de oorzaak zijn van rugklachten

De oorzaak van rugpijn wordt vaak gerelateerd aan ongetrainde spieren, maar dit is niet altijd terecht. In dit blog vertellen we over hoe het trainen van jouw spieren, maar ook timing en coördinatie helpt om klachten te voorkomen.

Vaak wordt gezegd dat wanneer je rugpijn hebt, je moet gaan trainen. Er wordt veel gevraagd van jouw lichaam en jouw bil-, buik- en core-spieren met de lange, moeilijke oefeningen die je worden opgelegd. Doordat deze spieren verbonden zijn met de rug, kúnnen deze sportoefeningen positief effect hebben. Desondanks zijn het niet alleen de spieren die je trainen moet om jouw rug te ontlasten.

Zijn ongetrainde spieren de oorzaak van rugpijn?

Wanneer je niet beweegt of traint is de kans op rugklachten groter. Niet trainen en weinig bewegen brengt altijd meer risico op lichamelijke klachten. Toch moeten wij onszelf de vraag stellen: waarom zijn er zoveel vitale en sterke mensen die door hun rug gaan (met simpele bewegingen)? Zij trainen en bewegen toch zoveel?

Veel patiënten die bij ons komen met chronische rugpijn, geven aan dat ze niet zwaar getild hebben. Vaak gaat het als volgt: 

“Ik pakte mijn mobiel en hoorde een knak in mijn rug.”

“Ik stapte uit bed en ik ging door mijn rug.”

“Ik boog voorover om iets van de grond te rapen en het schoot me in mijn rug.”

We hebben het hier niet over niet-fitte mensen. Meestal zijn deze personen vaak in beweging tijdens hun werk of de sport die ze beoefenen. Deze mensen blesseren zichzelf doordat hun lichaam niet is voorbereid op het maken van een bepaalde beweging.

Het principe van timing en coördinatie

Je kan nog zo sterk zijn, maar als jouw lichaam niet is voorbereid op het maken van bepaalde bewegingen, dan blesseer je jezelf. Misschien heb je het weleens gehad tijdens het bowlen. Je pakt per ongeluk een zware bal, in plaats van de lichte die je altijd gebruikt; dat voelt raar. 

Je zet kracht om iets lichts te tillen, maar de bal blijkt zwaarder, waardoor je spieren een tik krijgen. Ondanks dat je sterk genoeg bent om een zwaardere bal te tillen, was je lichaam toch in de war, omdat je hersenen dachten dat de bal lichter zou zijn.

Om jouw hersenen jouw spieren te laten vertellen wanneer zij hoeveel kracht moeten gebruiken, heb je een gecontroleerde coördinatie nodig. Gecoördineerde timing en beweging is een mooi systeem, als het werkt. 

Dit is hoe het werkt. Stel: je weet niet hoeveel iets weegt. Voor de zekerheid bereid je jezelf voor op iets zwaars. Je hersenen rekenen op een gewichtig object en sturen jouw spieren het signaal de juiste hoeveelheid kracht in te zetten. Of het object nou zwaar of licht is, jouw lichaam is voorbereid en in staat het te tillen.

De rugspieren zijn altijd aan het werk

De spieren in je rug zijn anders dan de meeste andere spieren in je lichaam. De spieren in je rug zijn altijd aan het werk. Je armen en schouders worden pas gebruikt als dat nodig is. Je benen zijn aan het werk als je staat, maar rusten als je zit. Je rugspieren rusten alleen als je ligt, en dat doe je relatief kort op een dag.

Het brein bestuurt ons lichaam. Het zenuwstelsel krijg informatie binnen van het lichaam en geeft dit signaal vervolgens door naar de spieren in het lichaam. We noemen dit proprioceptieve feedback, uitgelegd in onderstaande afbeelding. Zo zijn jouw rugspieren en is jouw wervelkolom altijd in beweging, ook als je je armen of benen optilt.

In Synergy's schema over proprioceptieve feedback

Wanneer het coördineren van beweging en timing fout gaat

We weten nu dat de rug altijd in beweging is en dat jouw hersenen de hele dag signalen naar de wervelkolom stuurt om jouw lichaam te laten bewegen. 

Wanneer het coördineren van de timing van jouw beweging niet goed gaat, en jouw hersenen een verlaat of verkeerd signaal naar jouw wervelkolom stuurt, ontstaan er klachten. Het is een verkeerde samenwerking tussen de timing en coördinatie in het gewricht- en spiersysteem.

Dit betekent niet dat je niet meer kan functioneren; je kunt alles doen, maar het werkt niet zoals het hoort te werken. Dat betekent dat wanneer je meer inspanning verricht — bij bijvoorbeeld fysiek zwaar werk — de kans groter is dat je je blesseert.  

Een blessure is vervelend, maar niet ernstig. Je lichaam kan genezen, herstellen en met de tijd beter worden. Zeker wanneer je voldoende rust neemt en een goede basisstructuur, flexibiliteit en mobiliteit bezit.

Het verbeteren van het aanpassingsvermogen van je wervelkolom en rug

Om de coördinatie tussen de wervelkolom en het zenuwstelsel te verbeteren moet het aanpassingsvermogen van je wervelkolom en rug worden versterkt. Dit doe je als volgt:

  • Zorg dat je structuur in balans is en goed functioneert, want niet goed werkende gewrichten kunnen door kinetische disfunctie de coördinatie met de rug verminderen.
  • Stel je lichaam bloot aan verschillende til-technieken. Oefeningen in de sportschool zijn altijd goed, maar je brein heeft verschillende bewegingen nodig, zodat het weet hoe de coördinatie tussen de hersenen en rug op lange termijn het beste resultaat geeft. Combineer krachttraining met cardio. 
  • Train op verschillende ondergronden om ervoor te zorgen dat je zenuwstelsel meer aanpassingsvermogen heeft. 
  • Train je reactietijd. Het oefenen van je reactietijd of ritmische beweging kan je lichaam helpen om verschillende bewegingspatronen en andere lichaamsfuncties te verbeteren.

Heb je last van rugklachten en wil je de coördinatie tussen jouw hersenen, wervelkolom en rug verbeteren? We helpen je graag op weg met advies en een eventuele behandeling. Vraag een gratis oriëntatiegesprek aan via onze website.

Onze

Blogs

Waarom zwakke spieren niet altijd de oorzaak zijn van rugklachten

Lees meer

In welke positie leg ik mijn kind neer? Deel 2: op de buik

Lees meer

In welke positie leg ik mijn kind neer? Deel 1: op de rug

Lees meer